نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد

دانشگاه اخلاق محور  درکنار آموزش و پژوهش

۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۰ کد : ۶۴۰۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷۰۰۷
سومین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی منطقه ۹ کشور با حضور معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۹  کشور امروز ‏چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.‏
دانشگاه اخلاق محور  درکنار آموزش و پژوهش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، در ابتدای این نشست دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند ضمن خوشامد گویی به مهمانان گفت: از اهداف دانشگاه در نسل ‏های مختلف آموزش همراه با فرهنگ است. وی با بیان اینکه دانشگاه‌های منطقه ۹  در یک بافت همگون فرهنگی قرار دارند،‌ افزود: ‏یکسال گذشته مجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند  اکثر آیین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها را براساس سیاست‌ها و ‏برنامه‌های جدید به روزرسانی کرده است. ‏
رئیس دانشگاه بیرجند یادآور شد:‌ باید تجربیات آموزشی و فرهنگی را در قالب داخل سازمانی و برون سازمانی به همدیگر انتقال دهیم ‏چرا که رقیب هم نیستیم،  لازم است از این نشست ها  برای انتقال فرهنگ و آموزش استفاده کنیم. ‏

آموزش رکن اساسی توسعه است
رئیس دانشگاه بیرجند ضمن اشاره به اینکه افتخار می کنیم که در بیرجند و منطقه خراسان جنوبی از لحاظ آموزش عالی چیزی کم ‏نداریم، خاطر نشان کرد: ما معتقدیم آموزش رکن اساسی توسعه است. ‏
دکتر خامسان با بیان اینکه در گذشته مصطلح بود که صادرات این منطقه معلم است، ادامه داد: امروز ما معتقدیم راه‌های برون رفت از ‏مشکلات به معنای اعم در آموزش عالی است.  رئیس دانشگاه بیرجند افزود: امیدواریم در دانشگاه نقش اصلی خود یعنی فرهنگ به ‏همراه آموزش و پژوهش را توسعه داریم و این با همدلی و همراهی همه همکاران محقق می‌شود.‏


استعدادهای درخشان  بین دانشجویان و هیأت علمی دانشگاه
دکتر محسن آیتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند هم در این جلسه عنوان کرد:  مفتخر هستیم که استعدادهای ‏درخشانی با محوریت مدیران  بین دانشجویان و هیأت علمی دانشگاه داشته ایم.‏
وی یاد آور شد:  استعدادهای درخشان رتبه تک رقمی در کشور در سنوات و در المپیادهای گوناگون داشته‌ایم و  امیدوارم با برنامه ‏ریزی‌های دقیق به اهداف بلند مدت آموزشی برسیم. ‏
وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در بخش های مختلف دانشگاه عنوان کرد: باید شیوه نامه منظم و مشخصی برای آموزش و پژوهش ‏صادر شود.‏

استفاده سامانه یکپارچه آموزشی صدف در دانشگاه بیرجند
دکتر آیتی یادآور شد: در دانشگاه بیرجند سامانه یکپارچه آموزشی صدف راه‌اندازی گردید و لازم است دانشگاه ها براساس یک برنامه ‏جامع و یکپارچه به سوی اهداف پیش روی نظام آموزشی حرکت نمایند. معاون آموزشی دانشگاه بیرجند خاطر نشان کرد: منشور ‏اخلاقی اساتید دانشگاه بیرجند نیز رونمایی شده است و گا‌م‌های خوبی در این زمینه برداشته شده تا به یک نظام نامه قوی برسیم. ‏

 

از استانداردهای  فرهنگی، اخلاقی  و آموزشی کوتاه نیایم
دکتر پیش قدم، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر این نشست با اشاره به اینکه الان وضع بحرانی ‏است و باید تصمیمات هم بر همین اساس اتخاذ شود، افزود: نباید از استانداردها کوتاه بیایم، استاندارد در حوزه دانشجویی، محیط ‏دانشگاه و کیفیت کلاس و درس حق همه دانشجویان است. وی بیان کرد:  برای رسیدن به استاندارهای آموزشی، هیأت علمی باید ‏آموزش و پژوهش را به‌هم پیوند دهد و ارتباط متقابل بین آنها برقرار کرد.  وی با تأکید براینکه انتخاب استاد نمونه یعنی در کلاس و ‏آموزش طرح نو و بروز داشته باشد،‌ یادآور شد: تألیفات و داشتن کتاب نشانه نمونه بودن نیست چرا که کتاب از مصادیق ترویج و ‏پژوهش است و آموزشی نیست.‏
وی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است،‌ افزود: اخلاق آموزشی اثرگذاری بیشتر دارد و باید نظامنامه ‏اخلاق آموزشی تدوین شود.‏
گزینش دانشجوی خارجی و ارتباط بین الملل
در ادامه مراسم دکتر خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با ارتباط ویدئو کنفرانس گفت: دانشگاه‌های منطقه ‌‏۹ بیشترین و گسترده ترین وسعت را دارد و به دلیل هم مرزی با دو کشور همسایه  از لحاظ دانشجو خارجی نیز رتبه اول را دارا است.‏
وی با بیان اینکه به دلیل این هم مرزی می‌توانیم در زمینه جذب دانشجوی خارجی کار کنیم افزود: گزینش دانشجوی خارجی و ارتباط ‏بین المللی در دستور کار وزارت علوم است. وی یادآور شد: سیاست کلی معاونت آموزشی وزارت علوم مهارت آموزی و رتبه بندی در ‏زمینه اشتغال زایی است که با تبادل تجربیات و آنتقال آن قوت بیشتری می‌گیرد. دکتر خاکی‌صدیق ضمن اشاره به صندلی‌های خالی ‏در برخی رشته‌های دانشگاه‌ها پیشنهاد داد: با همکاری دانشگاه‌های مختلف جابجایی دانشجویی به منظرو تکمیل ظرفیت‌ها و حتی ‏استفاده از آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌ها همدیگر را پوشش دهیم. ‏
در ادامه دکتر ساده مدیر آموزشی دانشگاه فردوسی نیز  یادآور شد: ما در دانشگاه فردوسی خدمات آموزشی به بیش از ۲۵ هزار دانشجو ‏و صدور روزانه بیش از ۱۰ دانشنامه را داریم.‏
وی تأکید کرد: ما امیدواریم هر دانشجو و مراجعه کننده‌ای با لبخند و رضایت از دانشگاه خارج شود.  وی با بیان اینکه منشور حقوق، ‏وظایف و منشور اخلاقی کارمندان طراحی شده است، افزود: نارضایتی دانشجویان بیشتر مربوط به یک سری سؤالات پر تکرار است. ‏وی پیشنهاد داد: این سؤالات پرتکرار جمع آوری شده و بر روی سایت یا در مکان‌های پر‌تردد برای جوابگویی و استفاده دانشجویان و ‏مراجعان قرار گیرد. ‏
وی تأکید کرد: کرامت انسانی و برخورد با مسئولان و دانشجویان و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی در چارچوب آیین نامه ها از اهداف ‏ما است. ‏


اخلاق آموزشی با اخلاق پژوهشی در هم تنیده است ‏
دکتر رستمی‌نژاد، مدیر توسعه و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم عنوان کرد:‌ تدوین منشور اخلاقی اساتید و ‏دانشجویان از ضروریات است.‏
وی با اشاره به قرارگیری وجدان حرفه‌ای در دستور کار، افزود: اخلاق آموزشی با  اخلاق پژوهشی  در ارتباط و در هم تنیده است. ‏
وی حضور فعال در کلاس، در دسترس بودن ، پایبندی به برنامه  وبروز بودن و ترغیب افزایش اعتماد به نفس را از اهداف عدالت ‏آموزشی دانست.‏
دکتر رستمی‌نژاد با اشاره به رو نمایی از منشور اخلاقی در روز جهانی کیفیت در دانشگاه بیرجند ادامه داد: پیشنهاد ما برای داشتن یک ‏شعار محوری در زمینه آموزش «دانشگاه اخلاق مدار»  است.‏
در ادامه این نشست پنل تخصصی با موضوع مسائل آموزش عالی در سطح منطقه 9 برگزار گردید و حاضران در نشست ضمن ارائه ‏پرسش‌هایی درخصوص موضوع افزایش توان اشتغال‌پذیری به جمع بندی محورهای این نشست پرداختند.‏

آخرین ویرایش۱۱ دی ۱۳۹۸