مصاحبه با برگزیدگان بورسیه صنعتی (قسمت سوم)

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۲۷۴۵۳ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۰۹
آقای علیرضا اسماعیلی گولگ یکی دیگر از برگزیدگان بورسیه صنعتی دانشگاه بیرجند است. آقای اسماعیلی گولگ تحصیلات دبیرستان را در رشته علوم تجربی گذرانده و هم اکنون در رشته زمین شناسی (بورسیه صنعتی) دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل می باشد. وی در دوران تحصیل علاوه بر درس، در رشته ورزشی دوومیدانی مشغول فعالیت بوده و در این زمینه دارای عناوین شهرستانی نیز می باشد.
مصاحبه با برگزیدگان بورسیه صنعتی (قسمت سوم)

سومین بخش از دیدار با بورسیه شدگان صنعتی دانشگاه بیرجند، به آقای علیرضا اسماعیلی گولگ، متولد شهرستان خوسف اختصاص دارد، ایشان تحصیلات دبیرستان را در رشته علوم تجربی گذرانده و هم اکنون در رشته زمین شناسی (بورسیه صنعتی) دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل می باشد. وی در دوران تحصیل علاوه بر درس، در رشته ورزشی دوومیدانی مشغول فعالیت بوده و در این زمینه دارای عناوین شهرستانی نیز می باشد. از او در خصوص بورسیه صنعتی دانشگاه بیرجند پرسیدیم.

- چه مراحلی را گذراندید تا موفق به اخذ بورسیه شدید؟ و بورسیه چه شرکتی هستید؟
بعد از مطالعه شیوه‌نامه بورسیه صنعتی و آشنایی با مزایای قابل توجه این طرح، در زمان ثبت‌نام کنکور و با شناخت کامل از دانشگاه بیرجند، کدرشته زمین‌شناسی، بورسیه صنعتی را انتخاب کردم و بعد از مدتی پس از اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، جزو پذیرفته‌شدگان مرحله اول، برای مصاحبه دعوت شدم، لازم بذکر است در مرحله اول تعداد بیشتری از داوطلبین پذیرفته شده بودند که پذیرفته‌شدگان نهایی بعد از انجام مصاحبه مشخص می‌شدند. با یاری خداوند بزرگ در مصاحبه‌ای که با من انجام شد، موفق به اخذ بورسیه صنعتی دانشگاه بیرجند شدم و در حال حاضر در شرکت ذغال سنگ پرورده طبس مشغول فعالیت می‌باشم.

- مزایای بورسیه صنعتی چیست؟
مهمترین مزیت بورسیه صنعتی این است که دانشجو از یکسو همزمان با تحصیل، در یک واحد صنعتی، به عنوان کارآموز مشغول فعالیت می‌شود و مهارتهای لازم را متناسب با تخصص مربوطه، فرا می‌گیرد و از سوی دیگر پس از فراغت از تحصیل دغدغه شغلی هم ندارد.

- توصیه شما به سایر افراد مستعد تحصیل و رتبه‌های برتر جهت تحصیل در دانشگاه بیرجند چیست؟
دانشگاه بیرجند به لحاظ رتبه‌بندی در جایگاه خوبی قرار دارد و از اساتید با تجربه، سخت‌کوش و بسیار جدی برخوردار است و این به نظر من یکی از مهمترین نقاط قوت این دانشگاه محسوب می‌شود و از طرفی برای دانش آموزان و دانشجویانی که بومی استان می‌باشند، هم به لحاظ بعد مسافت، هزینه و هم ارتباط با خانواده حائز اهمیت است. نکته قابل توجه این است که آینده رشته زمین‌شناسی در استان خراسان‌جنوبی خوب و روشن است، چرا که از یکسو به یک قطب معدنی کشور تبدیل شده و از سوی دیگر تعداد زمین‌شناسان از نیازمندی استان بسیار کمتر است، بطوری‌که سرانه این عدد به ازای هر معدن حدود یک نفر می‌باشد و این درحالیست تعداد معادن اکتشافی خراسان‌جنوبی در حال افزایش بوده و کمبود نیروی انسانی در این بخش محسوس خواهد بود.

- به نظر شما آینده تحصیل در ایران چگونه است؟
به نظر من در این برهه تاریخی نباید زیاد درگیر حاشیه شد، درست است که مشکلات وجود دارد. اما وظیفه اصلی دانشجو کسب علم و مهارت است برای اعتلای کشور نه چیز دیگر. الان را می‌بایست دریابیم که بعدا حسرت گذشته را نخوریم.

- چه پیشنهاداتی برای دانش آموزان و دانشجویان دارید که موجب شود با انگیزه، نشاط و امیدواری هرچه بیشتر به آینده، به تحصیل بپردازند؟
توصیه من به دانش آموزان این است که دانشگاه بیرجند را برای تحصیل انتخاب کنند خصوصا اگر بتوانند در رشته‌های صنعتی و بورسیه آن پذیرفته شوند مسیر آینده آنان مشخص و روشن خواهد بود. که این مهم را می‌شود در هنگام انتخاب کد رشته‌های تحصیلی در دفترچه کنکور و در قالب بورسیه‌صنعتی این دانشگاه انتخاب و انجام داد. البته به نظر من برای سال جدید تعداد دانشجویانی که در قالب بورسیه صنعتی وارد این دانشگاه می‌شوند افزایش خواهد یافت چرا که با اجرای این طرح، بدون شک واحد‌های صنعتی بیشتری برای جذب دانشجویان مستعد اعلام نیازخواهند کرد.

- نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که احتمالا درحال حاضر و بطور کلی در مسیر تحصیل دارید یا خواهید داشت؟ و چه انتظاراتی دارید؟
یکی از دغدغه‌هایی که همواره دانشجو با آن روبروست، احتمال افت نمرات یا معدل تحصیلی، بدلیل مشکلات احتمالی پیش آمده برای وی، بصورت مقطعی می‌باشد، که طبیعتا این افت در معدل کل مدرک تحصیلی تاثیر گذار خواهد بود. پیشنهاد من این است که اساتید محترم در مواقعی اینچنینی حتما به شرایط کلی تحصیلی دانشجو توجه فرمایند و چنانچه دریافتند که اینگونه افتها دارای دلایل روشن و قانع کننده‌ای می باشد، با دانشجویان به طرق مختلف مانند حذف درس‌، همراهی در سقف غیبت مجاز و... همکاری نمایند. من عقیده دارم دانشجو می‌بایست دروس را برای بکارگیری در آینده یاد بگیرد، نه صرفا برای نمره، تنها در این صورت است که دانشجو نمرات خوبی هم کسب می‌کند.


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳